miercuri, 9 martie 2011

(Portretul lui) Dorian Gray- filmul şi cartea

---------------------------------------------------------------

Pentru o comparatie facuta in cunostinta de cauza puteti cumpara cartea de AICI iar filmul de AICI

---------------------------------------------------------------

Aseară mi-am amintit de cartea asta urmărind o parte din ecranizarea ei. Eram foarte curios să văd în ce măsură îmi amintesc cartea şi în ce măsură ecranizarea copiază cartea.

În primele minute am recunoscut personaje (Dorian, Basil, Harry, Victor, Sibyl Vane) şi dialoguri. Mai târziu am considerat că imaginile sunt uneori mult mai erotice decât erau descrise în cuvinte, şi mai târziu am găsit un Dorian Gray cu tendinţe spre homosexualitate, tendinţe specifice din câte ştiu eu autorului, nu personajului.

În carte, Basil nu dorea să expună portretul lui Dorian, în film este invers.

În carte Basil era ucis apoi cadavrul dispărea, în film cadavrul era aruncat în apă după ce un poliţist ajutase la urcarea lăzii care-l conţinea în trăsură.

Totuşi, ideea principală, a portretului care îmbătrânea şi se schimba a rămas şi ne-a fost livrată cu oarecare insistenţă.

Am mai remarcat şi o oarecare dezordine comparând cu evoluţia cărţii şi plasarea evenimentelor în film.

Acum aproape 3 ani scriam despre carte aici. Acum sunt tentat să recitesc în căutarea unor noi sensuri. Poate aş fi curios să văd şi filmul dar într-o perioadă calmă, într-un loc liniştit şi, dacă se poate, singur (pentru a scăpa de judecarea filmului folosindu-mă de vorbele sau atitudinile celorlalţi privitori sau pur şi simplu pentru a mă putea concentra suficient încât să pot face o comparaţie mai serioasă între carte şi film). De ce toate astea? Pentru că mi se pare preferabil să reuşesc să scot definitiv cartea asta din rândul cărţilor tabu (povesteam despre dificultatea cu care am decis să o citesc) şi să o trec în rândul cărţilor pe care le-am citit/ le pot reciti fără idei preconcepute.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu