vineri, 12 februarie 2010

Lebăda Neagră...

Ei da, în cazul în care am înţeles eu bine ideea, se pare că situaţiile după trecerea cărora gândeam în genul "dacă mi-ar fi spus cineva că o să ajung să fac aia sau aia nu-l credeam", se integrează bine ideii de Lebădă Neagră.

Ce mi-a venit cu Lebăda Neagră? Nu cred că vă surprinde să aflaţi că este vorba din nou de o carte:

Nassim Nicholas Taleb, Lebăda Neagră, Editura Curtea Veche, Bucureşti 2009

Apucându-mă de cartea asta mi-am amintit de Vera care, cu ceva ani în urmă, îmi recomanda să citesc Dale Carnegie, Lasă grijile, începe să trăieşti. Ei bine, uite că nu m-a tentat să ţin cont de orice recomandare în legătură cu cărţile care ar merita citite, dovadă fiind faptul că nu am citit Carnegie nici acum. Totuşi, asta nu înseamnă că-l voi evita sistematic pe Carnegie şi în viitor...

Care ar fi caracteristicile Lebedei Negre?

"Ceea ce numim aici Lebădă Neagră (cu majuscule) este un eveniment care are trei atribute.

Primul, este un caz izolat, aflat dincolo de tărâmul aşteptărilor obişnuite, dat fiind că nimic din trecut nu i-a indicat în vreun fel posibilitatea. Apoi, are un impact deosebit. Al treilea atribut este că, în ciuda statutului de caz izolat, natura umană ne-a făcut să născocim explicaţii pentru apariţia sa după ce acest lucru s-a întâmplat, făcându-l explicabil şi predictibil
"

Nassim Nicholas Taleb, Lebăda Neagră, Editura Curtea Veche, Bucureşti 2009, pag. 13-14

Ei bine, mă gândeam să caut exemple de Lebede Negre în lumea mea mică... Poate aş identifica câteva, cel puţin două dar... acestea au avut un impact deosebit doar asupra mea nefiind sigur, din acest motiv, că sunt adevărate Lebede Negre.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu