joi, 14 iulie 2011

Banii- mod de utilizare



După cum spunea un haios fost coleg de serviciu, fiecare este obsedat de ce nu are... sau de ce are senzaţia că nu are, ar completa cineva... sau de ce-i trebuie...

Aşa se explică probabil că de vreo două săptămâni am căpătat o obsesie pentru banii pe care nu-i am dar, cel puţin teoretic, i-aş putea împrumuta. Până de curând nu mă gândisem decât foarte vag la ideea de a împrumuta bani şi atunci îmi puneam problema de a împrumuta maxim un salariu pentru a-mi permite câteva zile de concediu în Ro.

De ceva timp pluteşte în aer ideea de a împrumuta aproape 1000 Euro pentru o călătorie a cuiva apropiat. Deşi nu eram încântat de idee, eram dispus totuşi să mă interesez în ce condiţii i-aş putea face rost de bani, cu atât mai mult cu cât, fiind atins la coarda sensibilă (tu eşti singurul la care pot apela, mi s-a spus), deja părea mai simplu să las raţiunea la o parte şi, după cum spune acea vorbă stupidă, să-mi ascult inima...

Acum două săptămâni, într-o sâmbătă, s-a nimerit să apară o neaşteptată modificare în programul meu, modificare în urma căreia am avut o oră liberă într-o zonă în care nu prea ştiam ce să fac. A venit totuşi iluminarea! Hei, e sâmbătă şi banca ta, cu o agenţie aflată la doi paşi, are program. Fără să fiu pus pe semnat contracte, dorind doar să mă interesez cam cum merge sistemul, merg spre bancă şi constat că şi-a modificat programul de când nu am mai trecut eu pe acolo. ÎNCHIS! Îmi spun că o las pe altă dată şi, câteva clipe mai târziu, m-am trezit reproşându-mi:

Hei! Iar încerci să-ţi laşi baltă interesele şi să-ţi trăieşti viaţa ţinând cont mai mult de ceilalţi? Tu-ţi dai seama că, împrumutând 1000 Euro, ai putea face PENTRU TINE ceva?

Şi mi-am dat seama că aş putea cheltui aşa sumă în câteva moduri:

1) oferind-o persoanei pentru acea călătorie

2) cumpărând pentru mine bicicleta după care salivam acum câteva săptămâni

3) plătind o facultate (sau altă formă de şcolarizare recunoscută pe piaţa muncii) pentru mine sau cineva apropiat dacă aş crede că eu sau altă persoană am sta suficient de bine cu IQ-ul şi cu inteligenţa emoţională încât să o scoatem la capăt cu bine

4) oferindu-mi mie un mai serios tratament stomatologic de care am nevoie dar pentru care nu am găsit până acum nici timpul, nici banii necesari

5) schimbând câte ceva prin casă

6) oferindu-mi mie ceva distracţie (excursii, concerte, cărţi...)

7) cumpărând pentru mine haine ceva mai business

8) lăsând ipohondrul din mine, încă în stare de veghe, să se trezească astfel încât să devin dispus să investesc în analize medicale mai mult, mai puţin sau deloc utile

9) plătind vreo 20 de partide de sex

6 din variantele expuse ar reprezenta cheltuieli pe care le-aş putea face strict pentru mine, una ar reprezenta o cheltuială care, în percepţia mea, ar fi dedicată strict celuilalt, o variantă ar contribui la mărirea gradului de confort pentru 4 persoane şi altă variantă ar putea în egală măsură reprezenta o cheltuială pentru mine sau pentru celălalt.

Admiţând că aş decide să împrumut banii, cred că cel mai uşor mi-ar fi să-i împrumut pentru varianta 3. Totuşi, după ce am demonstrat odată că am stat destul de bine intelectual dar am ratat la nivel emoţional, sunt în mică măsură dispus să cheltui pentru scolarizarea mea. Alte persoane apropiate par, conform percepţiei mele, în egală măsură de nepregătite emoţional, motiv pentru care această variantă pare să fie nerealistă.

În aceste condiţii, pare cel mai prudent să apelez la varianta a zecea, în care pur şi simplu nu aş împrumuta banii.

Pentru această a zecea variantă, caracterizată cumva de non-acţiune, pledează şi teoria pesimistă pe care am emis-o ieri discutând cu un coleg, pe trei sferturi în glumă, pe jumătate în serios, teorie conform căreia, dacă aş împrumuta, ar fi posibil să nu mai pot returna împrumutul deoarece aş putea ajunge să rămân fără loc de muncă dacă nemulţumirile mele ar scăpa de sub control şi ar provoca un suficient de mare conflict cu conducerea firmei, conflict care să facă imposibilă colaborarea dintre mine şi ei în viitor.

Dacă ar fi să cred în instanţe superioare (nu vă gândiţi la sensul juridic, căutaţi mai degrabă un sens pe jumătate spiritual- religios) aş putea spune că a fost un semn faptul că am găsit banca închisă.

Un comentariu:

  1. Ar fi un gest de mare altruism sa te imprumuti de niste bani pentru a-i folosi la pct 1 sau 3 si de un altruism mediu pentru pct 5. Imi pare rau ca eu n-as fi in stare sa aleg aceste puncte. Foarte util in schimb: pct 4 si 8, sanatatea e nepretuita. Dar pana aici cu imprumutul. Si celelalte puncte sunt interesante, dar nu din imprumuturi, ci din partea opusa, din economii. Oricum, credit nu merita, zic eu, in ziua de azi, la cat de nesigur si fragil e mediul economic decat pt chestii esentiale: sanatate, un acoperis desupra capului, etc. Revenind la puncte: pct 2, un mare Daaaa :), pct 5, nu prea, casele romanilor sunt si-asa ticsite cu obiecte inutile, pct 6 merge si el, 7 nu prea din nou - de ce sa iau haine business si sa ma simt ca un papagal, ca asa cere firma??? Mai bine imi iau haine comode si daca firma cere tinuta business, e obligata moral sa-mi asigure decontarea cheltuielor. Aaaa, stai un pic, ca nu e valabil, ca suntem in Romania. Iar pct 9, cireasa de pe tort si cel care lasa imaginatia sa zboare :) Cum sa alegem: 20 "regular" sau vreo 3-4 "premium". Uhhhh, greu de tot ;)

    RăspundețiȘtergere