miercuri, 19 februarie 2014

E uşor să o placi (5) sau despre gaze neconvenţionale şi roiuri seismice



Aseară văd în faţă un rucsac cu o insignă galbenă. Câteva secunde mai târziu mi se confirma faptul că insigna era cea obişnuită, cu sonda aplecată precum turnul din Pisa, alături de mesajul NU EXPLOATĂRII GAZELOR DE ŞIST! www.stopfracturare.ro

După ce mă lămuresc cu insigna, asemănătoare cu cea care-mi atrăsese atenţia pe 31 decembrie 2013, privesc şi fiinţa care o purta. Aproape nimic din ce-mi atrage de obicei atenţia la o femeie, haine negre, un trup nici masiv, nici zvelt, părul în dreaduri de culoare mov, total diferit de nuanţele care mi-ar fi plăcut.

Totuşi, mesajul purtat valorează mult mai mult decât detaliile legate de haine şi de aspectul fizic aşa că fiinţa rămâne în categoria ÎMI PLACE...

Şi dacă tot am readus în discuţie gazele de şist, recomand un interviu cu un responsabil Gazprom din România în care se discută inclusiv problema gazelor neconvenţionale. Pe mine nu m-a convins dl. Vadim Smirnov când a afirmat că ei caută doar produse naturale convenţionale dar, cel puţin din punct de vedere al riscurilor de mediu, mi-ar plăcea să aibă dreptate. Totuşi, din punct de vedere economic mi-e clar că guvernul face o afacere proastă...

Vadim Smirnov este contrazis de un alt oficial Gazprom, citat în articolul de aici.

Pentru cei care mai cred minciuna cu independenţa energetică la care am ajunge exploatând gazele neconvenţionale, există un articol interesant aici.

Pentru cei care nu au înţeles încă legătura dintre Chevron şi riscul seismic, Prospecţiuni SA precizează cât se poate de clar că lucrează pentru Chevron (singura firmă, conform informaţiilor mele, care a afirmat oficial că intenţionează să exploateze gaze de şist în România) folosind explozivi, vibratoare şi sisteme de împuşcare care în mod categoric pot provoca un roi seismic asemănător celui din judeţul Galaţi din toamna 2013.

Pentru cei care au uitat roiul seismic de la Izvoarele, am găsit aici lista cutremurelor produse în zona Galaţi între 23 septembrie 2013 - 31 octombrie 2013.

Pentru comparaţie, în intervalul 1 noiembrie 2013 - 19 februarie 2014, în zona Galaţi s-a mai produs un singur cutremur.

În ciuda faptului că oamenii de ştiinţă au făcut serioase eforturi pentru a scoate din mentalul colectiv ideea de legătură între roiul seismic şi exploatările din zonă, cei de la Institutul Naţional pentru Fizica Pământului au fost nevoiţi ca, în raportul din 15 octombrie 2013, pagina 12, să precizeze următoarele:

"Cutremurele produse în zona Galaţi sunt de natură tectonică iar din analiza datelor existente nu reiese o influenta NOTABILĂ a altor factori (inundaţii, exploatări de petrol).

Având în vedere presiunea mare din partea mass-media în legătura cu o posibilă influenţă a exploatărilor de petrol în diferite zone geografice ale ţării propunem includerea în procedura de aprobare a exploatării/extracţiei a monitorizării seismice în zona respectivă pe întreaga durată a acestor procese."


Întreg raportul INFP din 15 octombrie 2013 poate fi citit aici.

Tot pe tema roiului seismic din toamna 2013 am identificat şi un raport al Institutului Geologic al României.

Poate s-au întrebat şi alţii de ce roiul seismic din zona Galaţi, din toamna 2013, s-a produs într-o zonă în care Chevron nu avea planuri. Ei bine, presupunerea mea este că acele cutremure au fost provocate, într-o oarecare măsură, de operaţiunile Petrom. Am găsit pe site-ul acestora o precizare interesantă:

"Proiectele vizate se concentrează, în principal, pe redezvoltarea zăcămintelor, folosind tehnologii precum injecţia de apă, abur și polimeri..."

Oare injecţia de apă nu este o tehnologie asemănătoare cu fracturarea hidraulică? Sunt interesante observaţiile legate de explozii şi rezervoare de apă din articolul de aici.

Un alt detaliu interesant pe site-ul Petrom este următorul:

"Fracturarea hidraulică în mai multe etape este o tehnologie utilizată în premieră pentru România, care permite un debit crescut al fluidelor din rezervor, din rocă în gura sondei, rezultând astfel rate de producţie mai mari."

Dacă textul de mai sus datează din 2010, cât de cârcotaşi mai par protestatarii care erau convinşi în toamna 2013 că la Galaţi s-a fracturat?

Concluzia mea?

În ciuda declaraţiilor liniştitoare cum că exploatarea gazelor de şist nu se va practica în România în viitorul apropiat, fracturarea hidraulică se practică deja de mulţi ani iar anul trecut situaţia a început să fie conştientizată din cauza roiului seismic de la Izvoarele.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu