marți, 25 martie 2014

Cândva aş fi fost mult mai încântat...

...după tura de sâmbătă. Acum, fiind de părere că întâmplările din viaţa mea sunt puţin importante pentru cei din jur, consemnez sec, mai mult pentru istoria personală: pe 22 martie 2014, pe o vreme caldă şi senină, în 12 ore, am parcurs traseul Buşteni- Munticelu- La Verdeaţă- Valea Albă- Platou- Cabana Caraiman- Valea Jepilor- Buşteni.

Mai făcusem Valea Albă cu vreo 15 ani în urmă, în condiţii de vară. Acum a fost prima mea vale urcată pe zăpadă, la colţari şi pioleţi.

Urcări pe zăpadă mai făcusem, tot în urmă cu vreo 15 ani, cu echipament improvizat, asumându-mi oarecum inconştient riscuri.

A fost atunci Valea Bujorilor urcată parţial la bocanci şi beţe de ski şi coborâtă ajutat de un piolet primit de la un tânăr din Buşteni cu care ne întâlnisem pe acolo. A fost una dintre alunecările mele pe zăpadă, frânată cumva norocos cu pioletul.

Ceva mai târziu, condus de acest tânăr din Buşteni cu care ne împrietenisem oarecum, am urcat, legat în coardă şi cu piolet împrumutat (încă nu mă gândeam la colţari), Valea Seacă dintre Clăi, cu ieşire în platou undeva prin zona Hornului cu Florile.

Cam în aceiaşi perioadă, mai exact în vara 1995, după ce-mi luasem bacalaureatul, cu echipament minimal (bocanci, o cordelină, rucsac incomod, folie de plastic, pătură), urcasem în două zile Valea Morarului, dormind undeva pe la mijlocul ei, pe o prispă ierboasă. A doua zi, traversând o limbă de zăpadă cu o asigurare improvizată (pe atunci era încă folosit complicatul nod bulin pentru legarea în coardă, nod înlocuit de mine cu o adunătură de noduri simple care, sub sarcină, au avut bunăvoinţa să nu se desfacă) am alunecat până s-a întins cordelina iar Daniel, asigurând la corp, bine înfipt într-un prag stâncos, a reuşit să mă ţină.

Revenind la istoria recentă, după aproape doi ani fără munte (s-ar fi împlinit pe 1 aprilie 2014), am reluat urcările cu tura aceea simplă din 15 martie (Predeal- Cabana Gârbova- sub Vf. Clăbucetul Taurului şi înapoi) după care, nu întrutotul conştient de ce urma să mă aştepte, am acceptat provocarea cu Valea Albă pe 22 martie 2014.

După tura pe Valea Albă nu ştiu dacă voi mai încerca vreun traseu asemănător, în condiţii asemănătoare. E greu!!! Totuşi, dacă voi mai încerca, o voi face doar la colţari, doi pioleţi, după ceva antrenament care să-mi permită altă viteză, eventual după antrenament pe pante asemănătoare dar mai scurte şi cu o zonă de plat la bază care să ajute oprirea din eventuala alunecare.

1. Salut si felicitari pentru urcarea Vaii Albe.Iti pot fi unul din sustinatorii de munte,cu modestie si fara "fauls friends",asta insemnand ca n-am nici un interes.
    Am trecut prin perioade prin care ai trecut si tu,dar ramanerea in ele este paguboasa.de la o vreme merg cu un grup nou de "prieteni" de munte,dar sunt asociat si cu prietenul meu vechi,Dan Alexe.Consider ca izolarea mi-a facut foarte mult rau,m-a tras in jos.Abia de anul asta m-am redeschis sufleteste pentru a merge si cu altii.Desigur,nu cu oricine.Nu pot sa-ti sugerez sa continui cu vai alpine sau sa nu continui,pentru ca este pur si simplu optiunea ta.sambata am facut un mountain biking grozav si te invit pe viitor la actiuni de genull asta.Desigur,te invit si pe vai,impreuna cu noua echipa.
    Salutari!

1. Am trecut prin diverse perioade în care binele şi răul erau mai mult sau mai puţin clar definite în mintea mea. În unele am încercat să socializez, în altele am încercat să mă izolez. Unele lucruri esenţiale nu s-au realizat nici într-o variantă, nici în cealaltă. Inclusiv fuga şi apropierea de munte au fost diferit justificate în mintea mea. Acum mi-am propus să mă reîmpac cu muntele, de data asta definitiv, punând bazele unei relaţii cât mai sănătoase cu el. Încerc să nu mai compar performanţele mele cu ale altora, să-mi îndrept visele astfel încât să fie realizabile, să accept că pot face doar ceea ce îmi permit resursele de diverse tipuri, să văd muntele mai mult prin ochii mei decât prin ai altora. Întâmplător, am reînceput să merg pe munte cu o succesiune de ture cumva iniţiatice. Prima, cu fratele mai mare şi nepoata, a doua cu fratele mai mic, a treia cu un carpatist cu care mai urcasem. În ultima vreme mă setasem pe ture de unul singur dar de data asta, din trei ture, nu am fost singur în niciuna. Că înseamnă sau nu ceva chestia asta încă nu ştiu.

Cât despre izolare, ea se poate petrece şi dincolo de unele opţiuni personale. Pe mine, nu izolarea propriu- zisă m-a tras în jos, m-au tras în jos mai degrabă elemente cumva impuse, cumva mai puternice decât voinţa mea sau chiar independente de voinţa mea; izolarea a fost uneori un efect, nu o cauză.

Pe Dan Alexe nu l-am cunoscut personal. Îmi aduc aminte în schimb că, acum 9 ani, s-a numărat printre cei care m-au ajutat cu sugestii pentru tura mea din 2005 pe Bucegi şi Leaota. Lucrurile astea nu se uită!

Oricum, viaţa e complicată aşa că tot timpul vor fi lucruri încurcate în ea...