ZIUA 5- duminică 21 octombrie 2018
Cu lecţia despre microbuz învăţată, ajung în autogară la
timp pentru maşina de 7:00 cu care
merg până la intersecţie Turcoaia (7 lei biletul). Mă gândeam să rog şoferul să
îmi permită să cobor puţin mai devreme, exact la ramificaţia spre Troesmis dar
neştiind cât de clar e marcat locul, am renunţat să încurc omul. În momentul în
care am observat indicatoarele mari, imposibil de ratat, mi-a părut un pic rău
că nu am vorbit cu şoferul dar mi-a trecut repede. Prin urmare, la ora 7:34,
coborâsem la ramificaţia spre localitatea Turcoaia şi mă pregăteam să o iau
înapoi pe DN 22D cam un kilometru. La 7:41
îmi începeam traseul.
Până la
indicatorul pe care-l văzusem din microbuz s-a dovedit că am avut mai puţin de
mers (ROAD zice că au fost aproape 800 m); am ajuns la intrarea pe drumul de pământ spre Troesmis la 7:54 (se pare că nu aveam chef de mers repede la
ora aia). Aici am făcut un mic popas pentru a mă obişnui cu aspectul locurilor
şi pentru a negocia cu un căţeluş să nu mă urmeze.
Continui liniştit pe drumul
prăfuit, printre construcţiile în paragină care, probabil, au aparţinut de un
CAP.
Urmează curând clipa de dezorientare, drumul se bifurcă. Şi eu pe unde o
iau? Decid să continui în
dreapta şi, ca insensibilul, trec pe lângă nişte ruine. Ceva mai încolo, observ
nişte ziduri care par vechi (aveam să citesc apoi că zidurile alea reprezintă o
încercare barbară de reconstruire a cetăţii Troesmis).
Casc ochii pe acolo, fac
fotografii, sunt mândru că ştiu destul de exact unde mă aflu, privesc Dunărea.
Între timp, căţelul care s-a ţinut după mine din DN s-a prins că nu am la mine
mâncare câinească (pe bune, nu aveam nici vreo cutie de pate, nici vreun
cârnat) şi a coborât pe malul Dunării (era interesant dacă observam pe ce rută)
la nişte semeni de-ai lui. În deşteptăciunea mea, trag până la urmă concluzia
că zidurile ridicate reprezintă cetatea Troesmis Vest iar cele pe lângă care am
trecut iniţial cu indiferenţă reprezintă cetatea Troesmis Est.
Aveam să aflu la
câteva zile după ce m-am întors acasă că nu am văzut Troesmis Vest. Aş zice că
e un motiv bun pentru a reveni în zonă. :)
După ce studiez
un pic şi primele ruine întâlnite, făcând şi un înconjur al cetăţii ca să le
fac dreptate, studiez zona pentru a-mi imagina cum trebuie continuat ca să
ajung la următorul obiectiv al zilei, vestitul lac Iacobdeal. Citesc şi
descrierea de pe site-ul PN Măcin (de unde aflasem că ar trebui să dau de
marcaj bandă galbenă pe aici) apoi, de la locul cu clipa de dezorientare prind
drumul care mă duce pe malul Dunării fără cine ştie ce complicaţii. Lucrurile
ar fi devenit vag complicate doar dacă m-aş fi trezit în jurul meu cu câţiva
lătrători. Asta nu se întâmplă, nici măcar prietenul care mă urmase din DN nu a
mai venit să mă bage în seamă. Ca să zic aşa, câinii şi-au văzut liniştiţi de
pescarii lor.
Fac stânga pe
drumul de pe malul Dunării şi, după vreo 700 m, descopăr minunăţia: marcajul
bandă galbenă. Îl fac celebru luându-i coordonatele: N45.13676 E28.19928.
Peste 250 m mai fac celebru un marcaj apoi am onoarea să găsesc şi un marcaj
însoţit de săgeată la intersectarea DJ 222H.
Chiar dacă nu anticipam neapărat
probleme de orientare, mă bucuram de fiecare dată când, după mai mult sau mai
puţin timp, mai apărea câte un marcaj de Valea Cerbului. Valea Cerbului am zis?
Staţi aşa că asta e din alt film,
din Bucegi!
Prind drumul
carierei (pe GPS-ul meu, cu hartă mai veche, în locul drumului îmi apare cale
ferată industrială), constat că se încălzeşte (asta în condiţiile în care, la
plecarea din Măcin, aveam şi plapuma pe mine) aşa că fac un popas (9:53- 10:10)
la finalul căruia dădusem jos câte ceva din straturile textile.
În apropierea
celui de-al şaselea marcaj, o cireadă de vaci traversează drumul în urma mea.
Nu ştiu de ce, mă bucur că nu au traversat exact când treceam şi eu pe acolo.
Marcajele 7 şi 8 sunt de asemenea însoţite de săgeţi care te îndrumă spre lac.
Pentru a-l face şef de promoţie, până să ajung pe malul lacului număr şi al
zecelea marcaj bandă galbenă. Dacă-mi aduc bine aminte, a fost al zecelea şi
ultimul.
Când ajung să văd
lacul am o senzaţie plăcută, asemănătoare cu cea din momentul în care, în vară,
am văzut pentru prima dată lacul Bucura (pentru cei care se aşteaptă să
folosesc în jurnalul acesta doar toponime din nordul Dobrogei, precizez că
Lacul Bucura, cel mai mare în suprafaţă lac glaciar din România, se află în
Retezat). Descopăr o mică boltă prin care se vede luciul apei, văd un cort
undeva în dreapta (aş fi curios să aflu dacă erau turişti sau aveau altă treabă
pe acolo), tot în dreapta, pe o piatră, observ două fete (coborâte dintr-o
maşină cu număr de Ialomiţa, dacă îmi amintesc corect).
Mi-am dat seama abia
acum că e duminică deci era aproape imposibil să fiu singur aici, cu atât mai
mult cu cât vremea e frumoasă şi am ajuns la ora 10:43 când până şi oamenii mai
leneşi s-au trezit demult.
Mă trezesc la
lacul Iacobdeal fără să am un plan precis despre ce voi face aici. Improvizez
şi pornesc pe o potecă în stânga. Dau curând de o trecere mai expusă pe care,
iniţial, refuz să intru.
Cât stau să fotografiez, îmi schimb gândul aşa că
păşesc atent pe trecerea expusă şi reuşesc destul de repede să ajung pe teren
mai sigur. Până la urmă, mergând ba mai departe, ba mai aproape de luciul apei
reuşesc să fac un tur complet al lacului.
După ce fac turul nu îmi mai vine
nicio idee aşa că-mi spun că e timpul să plec mai departe, cu atât mai mult cu
cât mă mai aştepta drum lung pe care, ca şi până aici, îl parcurgeam pentru
prima dată.
La 11:16
eram întors la drum, între marcajele 8- 9. Cu gândul la fetele din Ialomiţa
probabil (care îşi lăsaseră maşina aici şi pe care cred că mi le imaginam într-o ţinută precum cele de aici) bag capul în traistă şi pornesc în
dreapta fără să studiez descrierea sau vreo hartă. 10 minute mai târziu mă
gândesc că ar putea fi greşită direcţia pe care pornisem aşa că mă opresc să mă
uit pe hărţi. Păi da! Chiar era greşită direcţia. Nu total greşită (drumul
părea să ducă spre ieşirea sudică din Turcoaia) dar oricum, nu mă mai aflam pe
traseul descris. Mă întorc, mai trec odată pe lângă maşina fetelor, revin la
marcajul cu numărul 8 şi... rămân surprins văzând câte drumuri ajung aici: fix
4. Pe unul venisem dinspre Dunăre, pe unul venisem dinspre lac, celelalte două
păreau, într-un fel sau altul, să ducă spre Cerna. Din toate bucăţile de hartă
pe care le aveam la mine (chiar făceau mişto de mine oamenii când au aflat că
am luat un teanc destul de mare de hărţi) mă prind cel mai bine cum stau
lucrurile după captura făcută de pe https://opentopomap.org/#marker=14/45.11066/28.21967
. Mai citesc odată descrierea traseului apoi pornesc pe drumul care trece pe
curbă de nivel pe sub Bujoru Românesc şi Bujoru Bulgăresc. Mă tot uit în
stânga, spre cele două vârfuri, dar nu prea-mi vine să traversez câmpul spre
ele. Nici nu aveam în plan asta dar era totuşi o posibilitate. Teoretic, puteam
ajunge în drumul naţional cumva de-a dreptul dar pentru asta era necesar să
trec prin zone în care se păşuna. De undeva de sub culme oricum mă lătrau deja
câţiva căţei.
Cam la jumătatea distanţei dintre
cariera Cerna
(în dreptul căreia am mai întâlnit o săgeată care te îndruma spre
lacul Iacobdeal) şi şoseaua naţională drumul ajunge cam aproape de o stână.
Normal, şi aici câinii mă observă şi încep să facă spectacol sonor. Nu-mi fac
cine ştie ce griji, având în vedere că păstrează totuşi distanţa iar în jurul
stânei observ maşini şi oameni. Când trec prin dreptul stânei o maşină se
opreşte lângă mine nu mă prind în ce scop apoi porneşte de pe loc cu scrâşnet
de roţi. Probabil şoferul încerca să atingă limitele tehnice ale bătrânei
maşini.
Aproape de DN, pe stânga, observ un mic vârf (înconjurat de
curba de nivel de 150 m). Mă atrage irezistibil aşa că pornesc spre el. Sus,
vântul îşi cam face de cap.
Găsesc totuşi un loc vag ferit de vânt, mă îmbrac
suficient de gros cât să mă simt confortabil, dau rucsacul jos şi mă apuc să
mănânc. Mi-am spus atunci iar acum îmi menţin părerea că, din cele 7 zile de
Dobrogea, acolo este locul cel mai frumos în care am luat pauză de masă (12:35- 13:08).
După pauză cobor de-a dreptul spre şosea, ajungând exact la
borna kilometrică Cerna 5 km la ora 13:15.
Fac şi aici o mică pauză. La 13:37 trec pe lângă borna Cerna 4 km iar la 13:45 fac stânga pe un drum de pământ care la intrare
are o barieră şi un marcaj (?) pătrat galben. Se vede aici şi o bornă silvică cu numărul II 169. Mai
devreme, pe dreapta şoselei, se vedeau vârfuleţe drăguţe.
Dincolo de
barieră, la începutul acestui drum de pământ, se ghiceşte un adevărat WC
public, ţinând cont de mulţimea de şerveţele abandonate. Din fericire, nu
mirosea urât. În dreapta, după o îngustă perdea de copaci, se vedea câmpul. În
stânga părea mai vastă zona de pădure. Dacă pe vârfuleţul de 150+ m era rece şi
vânt, pe culoarul acesta dintre copaci era cald şi relativ însorit aşa că am
dat din nou jos straturi textile. Pustiu fiind, pentru vreo 30 de minute am
rămas doar în boxeri. Când am ajuns în înşeuarea dintre Vf. Priopcea şi Vf.
Chervant se simţea ceva vânt dar era în continuare cald.
Destul de curând, am
coborât pe partea cealaltă a culmii, spre V. Puturoasa. Sunt un pic dezorientat
la o bifurcaţie dar fac dreapta şi se dovedeşte în regulă. Probabil era în
regulă şi dacă o luam un pic înainte, printre culturile dintre care se auzeau
lătrături dar atunci am decis aşa. Ajung aproape de o casă şi-mi imaginez că
până aici se întinde satul. Aud şi voci aşa că mă retrag în lateral şi pun
nădragii pe mine că nu ştii niciodată cu cine te vezi pe uliţă, plus că
devenise un pic rece vântul. Depăşesc casa, urmează un drum de pământ lat şi
pustiu, marcat pe dreapta cu nişte pătrate albastre dacă îmi amintesc corect.
Puţin mai încolo dau de o stână pe dreapta, drumul trece pe sub ea la o
distanţă rezonabilă cât să nu întărâte prea tare câinii trecerea mea. Mai merg
un pic şi dau de un indicator spre Padocul Cerna. Îmi amintesc de jurnalul unei constănţence despre porţia de călărie pe care a luat-o acolo. Pare o idee
interesantă pentru o viitoare trecere prin zonă.
Fac dreapta şi
ajung în DN. Un pic mai devreme, spre estul satului, undeva în mijlocul
câmpului, observasem un om. Acesta a ajuns cam în dreptul indicatorului de padoc
când eu eram deja în DN. Fără să-mi dau seama ce intenţie avea, mă trezesc că
omul începe să urle spre mine: Ce cauţi, bă? L-am
ignorat, mi-am văzut de drum şi am făcut stânga, intrând destul de curând în
satul Cerna. Admiţând că aveam nevoie, nu cred că dorea să mă ajute la
orientare tipul ăla. :)
La intrarea în sat, dinspre Tulcea, trece microbuzul spre
Măcin. N-apuc să mă gândesc să-i fac semn să oprească. Îmi spun apoi că oricum
intenţionez să văd cum arată Cerna. Ajung curând în centru, mă cam prind pe
unde e staţia microbuzului, constat că nu-mi par tocmai frecventabili oamenii
din faţa magazinelor, până la urmă se găseşte un om mai frecventabil să-mi
confirme unde e staţia dar nu ştie şi când trece următorul microbuz.
Dimineaţă apucasem să întreb în Măcin când am microbuze de
întoarcere din Cerna şi aflasem că, seara, ultimele trec pe acolo pe la 17:30 şi pe la 18:30. Până la 17:30
mai aveam o grămadă de timp dar
speram totuşi să mai apară un microbuz între cel pierdut şi cel de 5 jumate. Pe
partea cealaltă, indicatoarele de Valea Vinului şi Cracpea îmi stârniseră
curiozitatea aşa că decid să explorez un pic într-acolo.
Pornesc perpendicular
pe DN, prind destul de repede o stradă în urcare spre dreapta, curând îmi spun
că nu duce în direcţia traseelor, fac cumva stânga, revin în faţa bisericii
aflate la câţiva metri de DN, mă orientez din nou şi nimeresc strada care trece
prin faţa Casei Memoriale Panait Cerna. În faţa casei o doamnă aştepta
vizitatori, probabil. Era o idee să intru dar nu sunt atât de pasionat de
literatură aşa că trec mai departe ca insensibilul. Constat că sunt chiar pe
Str. Panait Cerna. Continui pe ea, asfaltul se termină, strada merge mai
departe, eu merg mai mult din inerţie decât pentru că aş şti că e bună
direcţia. Într-o intersecţie întâlnesc un localnic în vârstă. Întreb, la noroc,
dacă pe acolo se intră în traseele marcate. Omul îmi spune să merg înainte că e
bine. Ajung la capătul satului, în câmp şi dau de un drum perpendicular pe Str.
Panait Cerna, în ambele direcţii. În ambele direcţii? Rahat!
Caut un indicator, un stâlp de marcaj sau ceva de genul ăsta
dar nu văd nimic. Mă gândesc că, a doua zi, planificasem să fac măcar parţial
traseul Valea Vinului sau traseul Crapcea şi mă cam irită faptul că, de la
indicatoarele din DN, nu a mai apărut niciun semn care să lămurească turistul
încotro să apuce. Muntele pare departe aşa că mă gândesc să renunţ la traseul
din Cerna. Decid aproape definitiv că, în loc de Cerna, a doua zi merg din nou
în Greci şi urc Ţuţuiatul prin Valea Morsu şi cobor pe Dealul cu Drum.
Revin în centru suficient de devreme încât să mă
plictisească aşteptarea în atmosfera aia destul de horror. Întreb la un
magazin de următorul microbuz dar n-am noroc să aflu de unu mai devreme de
17:30. O iau pe DN în partea cealaltă într-un ultim avânt de explorator. Găsesc
o mică piaţă oarecum plăcută, în faţa Primăriei (sau a şcolii, nu mai reţin
exact). Şed acolo o vreme, arunc la coş câteva ambalaje care-mi ocupau degeaba
rucsacul apoi mă întorc în centru. Un pic înainte de 17:30 ajunge
microbuzul. Exact la 17:30 microbuzul
opreşte în Greci. Îl ţin minte, plănuind să-l folosesc a doua zi.
Seara, la
pensiune, mă mai gândesc o vreme la traseul din ultima zi, mă uit pe hartă
neatent, îmi spun din nou că e aiurea să bălăuresc prin Cerna şi rămân la
planul cu Ţuţuiatul. La destul timp după întoarcerea din concediu am mai privit
odată harta şi mi-am dat seama că mă puteam descurca şi cu traseele din Cerna,
dacă aş fi fost atent şi un pic norocos. Rămâne pe data viitoare!
Cercetând din nou
hărţile la câteva săptămâni după concediu, am tras concluzia că la sosirea în
câmpul din marginea satului trebuia să cotesc la dreapta, ceva mai încolo
existând şanse să observ continuarea marcajelor bandă roşie şi bandă galbenă.
Anul trecut am
reuşit să fac doar traseul Pricopanul, o parte din traseele Ţuţuiatul şi Dealul
cu Drum. Anul acesta am refăcut toate aceste (bucăţi de) trasee dar am făcut şi
ceva pe deasupra. E adevărat că am făcut şi ceva în minus, drumul Smârdan-
Măcin pe jos şi drumul dintre Mânăstirea Izvorul Tămăduirii şi Greci, pe sub
munte.
CRONOLOGIE
4:50- cobor din pat
6:54- iau
bilet la microbuzul de 7:00 către
intersecţie Turcoaia
7:34- cobor din
microbuz la 5 km de localitatea Turcoaia
7:41- pornesc de la intersecţia spre satul
Turcoaia
7:54-
indicator spre Troesmis
8:00- soarele a
trecut peste culmile Măcinului
8:19- prima poză la Troesmis
8:26- încercare
de reconstituire a cetăţii Troesmis
8:38-
ultima poză la Troesmis
8:46-
revin la primele ruine, iniţial ignorate
8:50- bifurcaţie
drum spre malul Dunării
9:00- ajung la
drumul de pe malul Dunării
9:15- întâlnesc primul marcaj bandă galbenă
9:19- întâlnesc al doilea marcaj bandă galbenă
9:29- la intersectarea DJ 222h întâlnesc
al treilea marcaj bandă galbenă şi prima săgeată
9:46- întâlnesc
al patrulea marcaj bandă galbenă
9:53-
10:10- popas între Turcoaia şi Lacul
Iacobdeal
10:24- întâlnesc al cincilea marcaj bandă galbenă
10:27- întâlnesc al şaselea marcaj bandă galbenă
10:30- întâlnesc
al şaptelea marcaj bandă galbenă, alături de o săgeată spre stânga
10:35- întâlnesc al optelea marcaj bandă galbenă,
alături de săgeată spre dreapta
10:40- întâlnesc al nouălea marcaj bandă galbenă
10:43- întâlnesc al zecelea marcaj bandă galbenă,
prima poză la Lacul Iacobdeal
11:08- ultima poză la Lacul Iacobdeal
11:16- plec de la Lacul Iacobdeal
11:27- eroare orientare
11:36- intersecţie de drumuri în apropierea
Lacului Iacobdeal
12:04-
privesc Vf. Bujorul Bulgăresc
12:18- indicator
spre Lac Iacobdeal la Cariera Cerna
12:35- 13:08- popas
pe vârfuleţul de 150+ m
13:15- 13:24-
popas lângă bornă kilometrică Cerna
5 km
13:27- ramificaţie drum spre cariera Cerna şi
Lacul Iacobdeal
13:37- bornă kilometrică Cerna 4 km
13:45- intru
către stânga pe un drum lat de pământ, blocat cu barieră
14:14- intru
într-un un drum de pământ lat
14:17-
virez 90 de grade la dreapta
14:30- casă
locuită
14:53- indicator la stânga către Padoc Cerna
15:00- virez stânga pe DN 22D
15:05- intru în Cerna
15:17- pod în
apropierea staţiei de microbuz din Cerna
15:20- indicatoare spre Crapcea şi Valea Vinului
15:47- Str. Panait Cerna se termină în câmpul de
la marginea satului
16:03-
ajung înapoi la podul de lângă
staţia de microbuz
16:18- rămân în
apropierea centrului satului Cerna pentru aproximativ 75 minute
17:30- microbuzul în care am urcat mai devreme
din Cerna ajunge în centru, la Greci (şoferul este acelaşi ca la microbuzul cu
care m-am dus)
17:58- am
ajuns în cameră, la pensiune
18:29- iau
masa la pensiune (la ora asta Cozandra are ultima trecere prin Cerna, către
Măcin)
PUBLICITATE:
Dacă doreşti să
mă ajuţi să fac şi în viitor astfel de plimbări, poţi cumpăra o lanternă folosind acest link, asigurându-mi astfel un
mic comision (legal, declarat, impozitat). Mulţumesc! :)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu