sâmbătă, 7 decembrie 2019

Dezvoltarea personală, frecție la picior de lemn?


Am fost relativ recent, printr-un destul de ciudat concurs de împrejurări, la un seminar despre motivație. Am pornit într-acolo setat pe gândul că nu sunt motivat pentru a face una sau alta dar și curios să văd cam ce teorie a chibritului va fi făcută acolo.

Îmi fac intrarea relaxat, în ciuda emoțiilor legate de faptul că persoana cu care urma să merg acolo avea telefonul închis deci nu aveam nici cea mai vagă idee dacă are probleme, dacă va ajunge aici, dacă telefonul închis este un act gândit sau pură întâmplare.

Destul de curând după ce lectorul a început să-și facă treaba a apărut primul semn că ceva nu este în regulă. N-am conștientizat atunci, pe loc, dar, cu timpul, mi-am dat seama că este cumva discriminatorie abordarea conform căreia dezvoltarea personală este destinată doar celor care își satisfac cu succes nevoile de bază din piramida lui Maslow și care vor să mai urce un pic. După părerea mea, cea mai mare nevoie de dezvoltare personală o au tocmai cei care sunt la limita supraviețuirii. Aceștia însă... doar în mod extraordinar au bani pentru ea.

Ei bine, se pare că eram singurul pe acolo care a trăit/ trăiește în condiții în care e greu spre imposibil să-mi satisfac nevoile de bază. Am fost de multe ori flămând, am suferit de frig, am avut un adăpost neprietenos (și nu mă refer aici la adăpostul minimalist oferit de cort când plecam în excursii sau la dormitul în afara cortului când am ținut neapărat să-i ofer Roxanei locul meu din cort în cele câteva zile în care ne putea însoți), am fost respins sub toate formele și cu toate pretextele posibile și imposibile, am fost oricum numai iubit, îngrijit, ocrotit nu.

Să trecem totuși peste acest aspect discriminatoriu și, până la urmă, neconstructiv și să prezentăm pe scurt ideile cu care a venit lectorul în fața noastră.

Întâi am aflat oarecum cu suprindere că toată lumea este motivată. Diferența este dată de nivelul motivației, optim sau suboptim. Deci persoanele nemotivate ar fi de fapt motivate suboptim.

Mai departe s-au prezentat situații în care nivelul motivației este diferit. Țin minte că am notat un nivel scăzut de motivație în situațiile în care trebuie să port de grijă oamenilor care nu mă inspiră. Motivație mai serioasă, optimă probabil, am notat că aș avea când merg pe munte, când alerg, când mă cațăr.

S-a prezentat apoi un model, SEMIARC, care a fost descompus în elemente și explicat pe scurt (cu promisiunea apariției unui material mai vast cu care să putem lucra ulterior).

S ar reprezenta Scopul. Scop pe care ni s-a sugerat să ni-l definim dacă nu am făcut-o deja. Ei bine, în prima fază am considerat că viața mea nu are nici un scop dar, ulterior, m-am gândit că păstrarea și îmbunătățirea relației cu Cristina ar putea fi scopul vieții mele. Pentru că, zicea omul ală, scopul nu are sens decât în relație, într-o situație în care scopul influențează ceva mai mult decât strict viața ta (exagerând, unii și-au formulat ca scop să găsească resurse de hrană cu care să sature milioanele de oameni subnutriți).

M-am trezit subit cu un scop al vieții. Nu știu dacă, pe termen lung, asta o să folosească la ceva dar atunci, în scop pedagogic, a fost în regulă să îl definesc.

E ar reprezenta Economul, partea aia a psihicului care te invită să faci economie de efort în situațiile în care te-ai programat să gândești că nu vei avea succes (gânduri gen niciodată nu o să fiu academician). Se pare că acest econom trebuie concediat, dat fiind că nu-ți permite să pornești pe drumuri noi. Dar până și gândul să-l concediezi e un gând greu...

Ideea e să scapi de gânduri limitative care, după cum analizasem și în TCC, te țin pe loc. Scăpăm de niciodată, de e obligatoriu, de trebuie, de este imposibil și, brusc, avem o viață mai bună. Asta e teoria. Ca de obicei, cu practica e mai greu...

M sugerează un concept pe care recunosc că nu prea l-am priceput: mindfulness. E o chestie ciudată, în genul meditației fără subiect religios. Pare să aibă origine asiatică și să fie foarte popular în prezent în occidentul civilizat. Era acolo o imagine drăguță care sugera că, atunci când un cuplu își plimbă prin parc câinele, singurul care ajunge la mindfulness este câinele care se bucură de tot ce-l înconjoară în timp ce oamenii se lasă conduși și atunci de griji.

I nu mai rețin ce dorea să definească.

A era Alegerea. Se sugera că până și cea mai nasoală sarcină care ne este cumva pusă în cap poate căpăta o aură de dezirabil dacă o prezinți în sensul alegerii. Alegi să faci treaba neplăcută acum, o amâni suportând consecințele, renunți la ea, suportând de asemenea consecințele. O tanti din public a venit cu un exemplu penibil. Sugera că e nenorocire pentru ea să calce rufe și că ar avea o soluție, nu neapărat de dorit dar posibilă: externalizarea. Deci ar fi ales să externalizeze. Eu aș fi ales să nu calc dacă aș fi avut un atât de mare disconfort pornind de aici. De fapt, o mare parte din viață, chiar am ales să nu calc. A trebuit să-mi bată subtil obrazul o femeie drăguță ca să cumpăr un fier de călcat și să încep să-l folosesc, cu stângăcie, înainte de momentele în care urmează s-o revăd.

Deci unor astfel de cucoane mofturoase li se adresa seminarul? Trist!

R era Reconectarea sau ceva în genul ăsta. Dacă am reținut exact se referă la recăpătarea tendinței spre acțiuni altă dată plăcute dar în prezent abandonate din cine știe ce motive. M-am reconectat cu cățărarea (pentru care nu aș zice că am avut vreodată talent), intenționez să mă reconectez cu alergarea, m-am reconectat oarecum cu muzica folk ascultată prin cluburi.

C se referă la Competență. Și se pornea în teoria competenței de la ideea că perfecționismul este o boală, el silindu-te mereu să te consideri insuficient pregătit pentru a face un pas sau altul în viață. Aici am cam fost lovit în soartă. Sunt atât de multe situații în care mă feresc să acționez pentru că nu mă simt suficient de pregătit...

Cum să aspiri la un job mai bine plătit dacă nu ești blindat cu licențe, certificări, diplome și medalii?

Cum să ceri o femeie de soție dacă nu simți că i-ai putea asigura o calitate a vieții satisfăcătoare?

Cum să sari pe o femeie dacă simți că nu-i vei putea oferi un orgasm?

Cum să scapi pe altcineva de depresie dacă tu parcă te-ai afunda pe zi ce trece mai mult în ea?

Cum să te antrenezi pentru a obține un corp decent când tu nu te simți capabil să schimbi tot ce trebuie schimbat pentru ca antrenamentul să nu se întoarcă cumva împotriva ta?

Cam cu asta am rămas din povestea cu motivația. N-aș zice că mă așteptam la minuni dar nici la apariția unor neliniști nu mă așteptam. Ca în multe alte situații de viață, mă întreb dacă a fost o alegere bună să merg la acest seminar.

Text măzgălit pe la începutul săptămânii și publicat sâmbătă, după o minimă revizuire.

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu